تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی |فود کورت|

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی |فود کورت|

food court

خوراک‌سرا، سرای غذا یا فودکورت (به انگلیسی: food court) که با نام‌های تالار خوراک (به انگلیسی: food hall) نیز شناخته می‌شود گونه‌ای میدان عمومی در مراکز خرید، فرودگاهها و دیگر ساختمان‌ها است که انواع رستوران‌ها و غذاخوری‌ها به‌طور به‌هم‌پیوسته در گرداگرد صحن آن قرار گرفته‌اند.

فود کورت یا فود هال از نظر لغوی به معنی سرای غذا یا صحن غذا است که ترکیب ظاهری زیبایی ندارد و بهتر است همان کلمه فود کورت استفاده شود . از نظر مفهومی نیز به فضایی گفته می شود که شامل یک سالن است و با میز و صندلی های یکسانی پر شده است . دور تا دور این سالن غرفه های غذا وجود دارد که اغلب این غرفه ها فست فود ولی دیده شده که سرو غذاهای ایرانی و سنتی مانند انواع کباب ها و غذاهای محلی هم انجا می شود . مشتری بنا به سلیقه و ذائقه خود از یکی از غرفه ها غذا سفارش می دهد و در هرجایی از این سالن می تواند بنشیند و غذای خود را بخورد  .تنوع غذاها در فود کورت به گونه ای است که تقریبا همه ی ذائقه ها را می تواند پاسخگو باشد . این فضاها معمولا در یک طبقه از مراکز تجاری ، فرودگاه ها و مراکز خریدواقع شده است.

ارائه خدمات در فود کورت

سرویس دهی در فود کورت ها مانند رستوران و فست فود نیست . شما پس از سفارش غذا از هر غرفه ، مبلغ را پرداخت می کنید و مانند حالت سلف سرویس ، قاشق ، چنگال ، لیوان ، دستمال کاغذی ، نمک و فلفل را خودتان بر می دارید و پس از تحویل گرفتن غذا به جای دلخواه تان می روید . شخصی به عنوان گارسن وجود ندارد که غذا را برای شما روی میزتان بیاورد . پس از سرو غذا اگر سطل های زباله در اطرافتان وجود دارد ، زباله های خود را به صورت تفکیک زباله ی تر و خشک داخل سطل های زباله بریزید . معمولا فود کورت ها تعداد کمی نیروی خدماتی دارند که میزها را برای مشتریان بعدی تمیز و ضد عفونی می کنند .

تجهیزات فود کورت

هدف اصلی از راه اندازی فود کورت ، افزایش سرعت و سهولت در ارائه و سرو غذا است . به همین دلیل ، فست فود ها غرفه های اصلی در فودکورت ها هستند . لذا تجهیزات فود کورت اغلب همان تجهیزات فست فود هستند . همیشه عامل اصلی در تعیین تجهیزات ، منوی غذایی است . با برآورد دقیقی بر روی میزان خروجی و لیست غذاها می توان تجهیزات مورد نیاز را مشخص نمود . دسته بندی زیر برای تجهیزات فود کورت وجود دارد .در ادامه به برخی از این تجهیزات اشاره کرده ایم . همراه ما باشید.

تجهیزات آماده سازی:

تجهیزات آماده سازی وسایل کوچک و بزرگی هستند که برای آماده کردن غذا قبل از پخت استفاده می شود . مثلا برای برش و خرد کردن مواد اولیه پیتزا از تخته کار ، برای چرخ کردن گوشت از چرخ گوشت صنعتی و برای خلال کردن سیب زمینی و پیاز  از خلال کن صنعتی استفاده می شود . تجهیزات دیگری مثل خمیر گیر ، خمیر پهن کن ، تاپینگ پیتزا و ساندویچ و مرینیتور که برای مزه دار کردن مرغ های سوخاری استفاده می شود جزء تجهیزات آماده سازی فود کورت هستند .

تجهیزات پخت:

سیب زمینی سرخ شده ، برگر ، پیتزا و کنتاکی جز غذاهای اصلی یک فست فود هستند . پس تجهیزاتی مانند سرخ کن صنعتی ، ساندویچ ساز ، گریل و گریدل و فر پیتزاجزء تجهیزات پخت محسوب می شوند . با توجه به تعدادی که در هر وعده به فروش می رسد  می توان تجهیزات مذکور را متناسب با ظرفیت تهیه نمود .

تجهیزات نگهداری:

از تجهیزات نگهداری برای تازه و سالم نگه داشتن مواد اولیه و هم چنین برای تازه و خوش طعم نگه داشتن غذاهای پخته شده استفاده می شود . مواد اولیه اگر به صورت منجمد باشند و یا نیاز به هوای خنک برای حفظ سلامتی و ماندگاری داشته باشند باید از تجهیزاتی مانند یخچال صنعتی یا فریزر صنعتی استفاده کرد . با توجه به ابعاد فضایی که برای آشپزخانه فود کورت در نظر گرفته شده است می توان از نوع ایستاده ، صندوقی یا میز کاری استفاده نمود .  شوتینگ سیب زمینی ، یخچال ویترینی و گرمخانه ی شیشه ای نیز جزء تجهیزاتی هستند که علاوه بر نگهداری غذاهای آماده شده همچون یک ویترین برای جذب مشتری عمل می کنند . تجهیزات دیگری مانند قفسه و کابینت هم برای نگهداری مواد اولیه خشک و هم چنین جهت گذاشتن سایر وسایل قابل استفاده است .

تجهیزات شست و شو:

در آشپزخانه فود کورت باید فضایی برای شستن وسایل آماده سازی ، مواد اولیه و هم چنین ظروف سرو در نظر گرفت . البته با توجه به نوع پذیرایی ، همه ی وسایل پذیرایی ظروف یک بار مصرف هستند به جز سینی های پذیرایی که قابل شست و شو هستند  .یکی از پر کاربردترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی برای شستشو ، سینک ظرفشویی صنعتی یا وان شست و شو است که برای شستن همان سینی های پذیرایی و تجهیزاتی که برای آماده سازی و پخت مورد استفاده قرار می گیرد ، کاربرد دارد . تجهیزاتی مانند کابینت آبچکان نیز برای خشک شدن سریعتر ظروف شسته شده ، ضروری است .

مزایای فودکورت‌

مزیت راه‌اندازی فود کورت برآورده‌کردن ذائقه و سلیقه همه اعضای خانواده است تا همه بتوانند در یک فضای جمعی از صرف غذا در کنار هم لذت ببرند. در ادامه وبلاگ برخی دیگر از مزایای فود کورت را توضیح داده ایم.

سرمایه گذاری کم: هزینه سرمایه‌گذاری اولیه برای راه اندازی  غرفه غذا در یک سالن غذا کمتر از راه‌ان‍دازی رستوران است. می توانید فقط روی تجهیزات و ابزارهای اصلی سرمایه گذاری کنید.

ریسک کم: سالن‌های غذا یک سرمایه‌گذاری کم‌ریسک هستند، زیرا با اجاره فضایی در یک فودکورت‌ می‌توانید میلیون تومان صرفه‌جویی کنید. اکثر رستوران‌‌هایی که در فودکورت‌ها غرفه دارند، در مدت کوتاهی به سوددهی‌ می‌رسند.

نداشتن مسئولیت در قبال نظافت ساختمان: در فودکورت‌ها مدیریت نگهداری و نظافت برعهده صاحب فودکورت است. شما مسئولیتی در قبال نگهداری ساختمان، پارکینگ و سرویس‌های بهداشتی ندارید.

آزمایش کسب‌وکار: سالن‌های غذا برای مبتدیان تازه کار عالی هستند. شما‌ می‌توانید غذاهای مختلف را بدون سرمایه‌گذاری بالا تست کنید. برای بهبود کارتان می‌توانید از مشتریان درباره ظروف بازخورد بگیرید.

برندسازی: مدیریت سالن غذا اکثر فعالیت‌های روزانه فودکورت انجام‌ می‌دهد. شما‌ می‌توانید بر برندینگ رستوران ، بهبود کیفیت غذاها و بازاریابی تمرکز کنید.

انتخاب‌های مختلف مشتریان: سالن‌های غذا برای گروه‌ها عالی هستند. در یک سالن غذا، همه‌ می‌توانند با هم ناهار بخورند و از بین غذاهای مختلف انتخاب کنند. آنها همچنین یک محیط عالی برای گفتگو با دوستان و خانواده می باشند.

 

 

 

 استفاده از تجهیزات صنعتی با برند های  معروف و تولیدات داخلی با کیفیت و با دوام ، نه تنها به روند رشد و موفقیت کسب و کارتان کمک کرده اید بلکه به کاهش هزینه‌ها، صرفه‌ جویی در زمان و نیروی انسانی و افزایش رضایت مشتریان منجر می‌شوند. برای خرید تجهیزات صنعتی ما به شما تجهیزات آشپزخانه صنعتی فریدونی مطبخ را معرفی می نماییم.

 

پست قبلی

راهنمای کامل خرید آسیاب قهوه

پست بعدی

وظایف مهم سرآشپز رستوان

5 نظر درباره “تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی |فود کورت|

    • سلام بله مدیریت مجموعه آقای فریدونی با برند خوش نامشون با سابقه کاری نزدیک به 25 سال در خدمت شما هستن برای راه اندازی رستوران کافی شاپ و فست فود .09123939344 شماره تماس آقای فریدونی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که به دنبال آن هستید شروع به تایپ کنید.
سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید