راهنمای جامع نصب اجاق گاز رومیزی

A comprehensive guide to installing a desktop gas stove- freidooni matbakh

همه ما می دانیم اجاق گاز یکی از تجهیزات رستوران مدرن کاربردی و بسیار مهم به شمار می رود و علاوه بر آشپزخانه های صنعتی، در منازل نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از انواع جدید و مدرن اجاق گاز نیز می توان به اجاق گاز رومیزی توکار اشاره نمود که بر روی کابینت آشپزخانه قابل نصب است.

از این رو در این مطلب تصمیم گرفتیم با نحوه نصب این محصول کاربردی بیشتر آشنا شویم. مهم ترین مواردی که بررسی می کنیم عبارتند از:

  • نکات مهمی که قبل از نصب باید بدانیم
  • استاندارد نصب گاز رومیزی
  • مراحل نصب گاز رومیزی
  • اقدامات مهم بعد از نصب گاز رومیزی

با ما همراه باشید.

نکات مهمی که قبل از نصب باید بدانیم

همان طور که برای نصب لوازم آشپزخانه صنعتی مختلف باید اصول کلی آن را بدانیم، قبل از اینکه اقدام به نصب گاز رومیزی کنید نیز توصیه می کنیم حتما نکات مهم زیر را در نظر داشته باشید:

  1. حتما اجاق گاز را به گونه ای قرار دهید که به شیر گاز دسترسی داشته باشید تا در صورت ایجاد نشتی، بتوانید به راحتی اقدام به قطع جریان گاز نمایید.
  2. توجه داشته باشید فاصله لوله گاز از کاشی آشپزخانه باید حداقل 10 سانتی متر و از انتهای اجاق حداقل 20 سانتی متر باشد.
  3. از نصب پرده در اطراف اجاق گاز جدا بپرهیزید!
  4. پیش از نصب حتما دفترچه راهنمای محصول را مطالعه نمایید.
  5. برای نصب هود، حتما به فاصله استاندارد آن تا اجاق توجه داشته باشید تا حرارت باعث ایجاد آسیب به آن نگردد.

و اما… پس از دانستن نکات مهم قبل از نصب، نوبت به آشنایی با استانداردها و قوانین قرارگیری اجاق گاز می رسد تا به این ترتیب بتوانیم با خیال آسوده گاز رومیزی را در محل مناسب قرار داده و به طور صحیح از آن استفاده کنیم.

استاندارد نصب گاز رومیزی

اولین و اصلی ترین نکته در نصب گاز رومیزی این است که اجاق گاز را در کنار پنجره قرار ندهید، چرا که با وزش باد ممکن است شعله خاموش شده و گاز در فضا پخش شود. نکته دیگر این است که هنگام بستن شلنگ گاز، از بست های فلزی استفاده نمایید. همچنین باید فاصله اجاق گاز از دیوار پشتی 5 سانتی متر و از دیوار مجاور، 10 سانتی متر باشد. علاوه بر این، اجاق گاز باید به گونه ای قرار بگیرد که سطح زیرین آن کاملا صاف بوده و شیبی نداشته باشد. پیشنهاد می کنیم برای این منظور از تراز مناسب استفاده نمایید تا به این ترتیب پس از نصب، اجاق گاز شما شیب نداشته باشد. پیشنهاد می کنیم نکات جامع خرید اجاق گاز صنعتی را نیز مطالعه کنید.

مراحل نصب گاز رومیزی

برای نصب اجاق گاز رومیزی ابتدا ضروری است اقدام به خرید تجهیزات آشپزخانه کاربردی مانند: پیچ گوشتی، آچار، بست اتصال، آچار و… نماییم.

قدم های بعدی عبارتند از:

گام دوم: انتخاب محل مناسب برای نصب

همان طور که می دانید به طور کلی اجاق های رومیزی بر روی کابینت قرار می گیرند و بنابراین برای نصب، نیاز به برش کابینت برای گاز صفحه ای خواهید داشت.

برای برش کابینت برای گاز صفحه ای می توانید از یک کابینت ساز ماهر کمک بخواهید تا کابینت را در ابعاد مورد نظر برش داده و آماده سازد.

پیش از نصب نیز حتما شیر گاز را بسته و اطراف کابینت برش خورده را با دستمالی که به سرکه آغشته کردید، به طور کامل تمیز کنید.

گام سوم: نصب اجاق گاز

پس از اینکه از تجهیزات آشپزخانه فریدونی یا هر مرکز معتبر دیگری اقدام به خرید اجاق گاز رومیزی نمودید، آن را از جعبه خارج کرده و به منظور قرار دادن اجاق در محل مورد نظر از نوارهای پلاستیکی استفاده نمایید.

گام چهارم: نصب لوله گاز به اجاق

پس از قرار دادن اجاق گاز در محل، نوبت به نصب شیلنگ اجاق گاز می رسد. ابتدا شیر گاز را یافته و دور آن را با یک لایه نوار تفلون بپوشانید. حالا باید تنظیم کننده را به این بخش متصل نمایید و آن را کاملا محکم ببندید. برای نصب شیلنگ اجاق گاز نیز باید آن را به سر تنظیم کننده وصل کرده و سر آن را با نوار تفلون بپوشانید.

لازم به ذکر است برای اتصال راحت تر می توانید کانکتور سر شلنگ را جدا کرده و به تنظیم کننده متصل و سر دیگر آن را نیز به گاز شهری وصل کنید.

گام پنجم: اتصال به برق

پس از اتصال شلنگ گاز به اجاق، حالا نوبت وصل کردن آن به برق می باشد. همان طور که برای سایر تجهیزات آشپزخانه صنعتی برقی حتما باید نکات ایمنی لازم را در نظر بگیرید؛ برای اتصال اجاق به برق نیز حتما پیشنهاد می کنیم دفترچه دستگاه را مطالعه کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری گردد. برای شروع، برچسب های ایمنی را جدا کرده، شبکه چدنی را بر روی آن قرار دهید. لازم به ذکر است سیم برق اجاق گاز صفحه ای نیز باید دارای مقاومت بالا در برار حرارت و طول مناسب باشد.

حالا شیر گاز را باز کرده و برای اینکه از نداشتن نشتی گاز مطمئن شوید، کمی صابون و اب را با هم مخلوط کرده و اطراف بست شلنگ بزنید. در صورت ایجاد حباب  باید به وجود نشتی گاز شک کنید و نصب شیلنگ اجاق گاز و نحوه اتصال آن را مجددا بررسی کنید.

گام ششم: نصب شعله اجاق گاز

پس از اینکه از نصب صحیح اجاق گاز رومیزی که از تجهیزات فست فود و رستوران بسیار کاربردی است مطمئن شدید، دقت کنید که شعله ها در یک تراز و یک سطح قرار بگیرند. در صورتی که شعله ها را قرار دادید و پس از روشن شدن، رنگ آن آبی نبود باید اقدام به تنظیم دقیق ژیگلور نمایید. برای تنظیم ژیگلور نیز باید مشعل را باز کرده و پیچ سطح آن را تنظیم نمایید.

اقدامات مهم بعد از نصب گاز رومیزی

پس از نصب گاز رومیزی، پیشنهاد می کنیم حتما از اتصال صحیح آن اطمینان حاصل کنید؛ چرا که در صورت وجود نشتی گاز، ممکن است با خطرات مسمومیت و حتی مرگ رو به رو شویم. پس از نصب می توانید با 2 روش از نبود نشتی گاز اطمینان حاصل کنید. این دو روش مهم عبارتند از:

  • کف صابون

کف صابون را بر روی لوله های گاز قرار دهید؛ در صورت تشکیل حباب، می توانید از وجود نشتی گاز مطمئن شوید. همچنین برخی محلول های نشت یاب نیز در بازار وجود دارند که می توانید از آن ها نیز کمک بگیرید.

  • نشت یاب الکترونیکی

نشت یاب الکترونیکی نیز برای اطمینان از عدم نشتی گاز در ساختمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

جمع بندی

به پایان مطلب چگونه گاز رومیزی را نصب کنیم؟ رسیدیم. در این بخش ابتدا تلاش کردیم با نکات نصب گاز رومیزی آشنا شویم. سپس استانداردهای لازم به منظور نصب صحیح گاز رومیزی را شناختیم و گفتیم از قرار دادن اجاق گاز در کنار پنجره اکیدا خودداری کنید. سپس با مراحل نصب گاز رومیزی آشنا شدیم که عبارتند از:

  • گام اول: تهیه ابزارهای ضروری و لازم
  • گام دوم: انتخاب محل مناسب برای نصب
  • گام سوم: نصب اجاق گاز
  • گام چهارم: نصب لوله گاز به اجاق
  • گام پنجم: اتصال به برق
  • گام ششم: نصب شعله اجاق گاز

در ادامه نیز با اقدامات مهم بعد از نصب گاز رومیزی نیز عبارتند از:

  • کف صابون
  • نشت یاب الکترونیکی

که می توانید از هر کدام از روش ها برای یافتن نشتی گاز استفاده نمایید.

امیدواریم این مطلب راهنمای مناسبی برای نصب اجاق گاز رومیزی برای شما باشد. چنانچه سوالی داشتید می توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. شما می توانید با مرکز تجهیزات آشپزخانه فریدونی، عرضه کننده تجهیزات آشپزخانه مانند: تجهیزات کافی شاپ، تجهیزات آبمیوه فروشی و رستوران و… از بخش تماس با ما در ارتباط باشید و مشاوره های لازم را جهت خرید لوازم و ابزارهای مورد نیاز خود دریافت نمایید. 

همچنین می توانید به فروشگاه این مجموعه سر بزنید و قیمت محصولات مورد نیاز خود را مشاهده نمایید.

 

پست قبلی

راهنمای جامع راه اندازی سفره خانه سنتی

پست بعدی

راهنمای جامع راه اندازی جیگری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که به دنبال آن هستید شروع به تایپ کنید.
سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید