باید و نبایدهای ایمنی آشپزخانه صنعتی

10 نکته ایمنی آشپزخانه صنعتی : بایدها

1. شستشوی منظم دست ها 
شستن دست ها برای حفظ یک محیط کار بهداشتی در آشپزخانه صنعتی ضروری است. این به شما کمک می کند از آلودگی متقابل و مسمومیت غذایی جلوگیری کنید. شستن دست ها با آب داغ و صابون را در فواصل زمانی منظم ترویج دهید.

2. چاقو ابزاری مهم است
به کارکنان خود دستور دهید تا همیشه چاقوهای تیز را در آشپزخانه نگه دارند. چاقوهای تند عامل اصلی صدمات در آشپزخانه هستند. به کارکنان خود دستور دهید که تمام چاقوهایی را که علائم زنگ زدگی دارند دور بریزند و پس از هر بار استفاده از تمیز شدن آنها اطمینان حاصل کنید.

3.پوشیدن لباس مناسب 
هر زمان که از تجهیزات بالقوه خطرناک استفاده می کنید از لباس های محافظ شخصی مانند پیش بند، دستکش و ژاکت استفاده کنید و مطمئن شوید که کارکنان هنگام کار در آشپزخانه از لباس های گشاد و گشاد خودداری کنند.

4. سرویس تجهیزات به موقع
کلیه تجهیزات آشپزخانه تجاری را به طور مرتب سرویس کنید. تجهیزات نگهداری نامناسب خطرات عمده ای برای ایمنی آشپزخانه تجاری هستند و تأسیسات شما را در معرض خطر قرار می دهند.

5. حفظ امنیت
اطمینان حاصل کنید که تمام مواد خام، قطعات یدکی و لوازم جانبی رستوران شما در مکان های خنک، خشک و ایمن نگهداری می شوند. مواد فاسدشدنی باید در واحدهای تبرید تجاری با کیفیت نگهداری شوند تا از تلفات و خطرات مسمومیت غذایی جلوگیری شود.

6. پارچه های دستشویی، حوله ها و قفسه های قابلمه را دور از اجاق گاز قرار دهید
از قرار دادن لوازم نظافتی مانند حوله، پارچه‌های دستشویی، و واحدهای ذخیره‌سازی مانند جا قابلمه و قفسه‌ها در نزدیکی اجاق گاز خودداری کنید، زیرا از مواد قابل اشتعال ساخته شده‌اند.

7. ایمنی آتش نشانی را تمرین کنید
بیشتر آتش سوزی ها از طریق منبعی در آشپزخانه شروع می شود. داشتن یک کپسول آتش نشانی برای مقابله با هر گونه آتش سوزی که ممکن است در طول عملیات رخ دهد، ضروری است. در هنگام آتش سوزی روی خفه کردن شعله های آتش تمرکز کنید و از آب استفاده نکنید.

8. استفاده از کفپوش مناسب
کف آشپزخانه ممکن است چرب و لیز شود. با قرار دادن تشک های ناهموار و ضد لغزش برای کمک به ارتقای ایمنی آشپزخانه تجاری برای کارکنان خود، از صدمات ناشی از سقوط جلوگیری کنید.

9. از تخته های خردکن جداگانه استفاده کنید
استفاده از تخته های برش جداگانه برای گوشت و محصولات بسیار مهم است. مخلوط کردن آنها در طول عملیات می تواند منجر به آلودگی متقابل و مسمومیت غذایی شود.

10. روشنایی و تهویه باید مناسب باشد
اطمینان حاصل کنید که آشپزخانه از نور کافی برخوردار است و دسترسی کافی به هوای تازه دارد. نور خوب و تنفس پذیری ایمنی و راحتی کارمندان را افزایش می دهد.  

10 نکته ایمنی آشپزخانه صنعتی : نبایدها

1. استفاده بیش از حد فر اجاق گاز
استفاده از حد فر اجاق گاز بیش از ظرفیت می تواند به دستگاه شما آسیب برساند یا بدتر از آن باعث آتش سوزی شود. دستورالعمل های سازنده در مورد ظرفیت فر را دنبال کنید و به محدودیت وزن و حجم توجه داشته باشید.

2. مراقب ظروف پلاستیکی باشید
از ظروف پلاستیکی برای گرم کردن یا پختن غذا در فر استفاده نکنید. مواد موجود در ظروف پلاستیکی قابل اشتعال هستند و می توانند باعث آتش سوزی در آشپزخانه شوند.

3. استفاده از مایکروویو آسیب دیده
از استفاده از اجاق‌های مایکروویو که دارای قطعات یا درب‌های آسیب‌دیده هستند خودداری کنید. اینها می توانند باعث ایجاد جرقه یا بدتر از آن – انتشار تشعشعات شوند و یک خطر بزرگ برای ایمنی آشپزخانه تجاری هستند.

4. پاشیده شدن از روغن داغ
به کارکنان دستور دهید از ریختن اقلام آماده شده در سرخ کن ها و تابه ها خودداری کنند. پاشیده شدن روغن داغ منجر به صدمات جدی سوختگی می شود.

5. قرار دادن شیشه داغ روی سطوح مرطوب
وقتی شیشه داغ روی آب یا سطوح مرطوب قرار می گیرد، ترک خورده و می سوزد. این نه تنها به تجهیزات آشپزخانه آسیب می‌زند، بلکه خرده‌های شیشه می‌تواند باعث بریدگی و پارگی شود.

6. رها کردن چاقوها بدون مراقبت
قرار ندادن چاقوها در مناطق تعیین شده می تواند باعث آسیب به کارکنان شود و یک خطر عمومی برای ایمنی است.

7. پر کردن بیش از حد قابلمه و تابه
اضافه کردن آب یا روغن بیش از ظرفیت ظرف می تواند باعث سوختگی جدی یا جراحات سوختگی ناشی از ریختن آن شود.

8. مراقب توسترها، اجاق‌ها و فرها باشید
لوازم خانگی و اجاق گازهای بدون مراقبت در آشپزخانه علت اصلی آتش سوزی در آشپزخانه هستند. اطمینان حاصل کنید که کارکنان در هر زمان که این واحدها در حال استفاده هستند، سرنشین هستند.

9. جابجایی ظروف روغن داغ
بلافاصله پس از استفاده از جابجایی و فیلتر کردن روغن از سرخ کن ها یا ماهیتابه های عمیق خودداری کنید. خنک شدن روغن باعث افزایش ایمنی آشپزخانه تجاری و جلوگیری از آسیب سوختگی می شود.

10. باقیمانده غذاها را در همان قسمت غذای تازه نگهداری کنید
قرار دادن باقیمانده مواد غذایی در همان بخش‌هایی که غذاهای تازه یا مواد خام قرار دارند می‌تواند منجر به آلودگی متقاطع شود.

نگهداری از آشپزخانه تجاری نیاز به رویکردی چند جانبه دارد، با این حال، پیروی از اصول اولیه، پایبندی به دستورالعمل های کلی و استفاده از تجهیزات آشپزخانه تجاری با کیفیت به شما کمک می کند تا استانداردهای ایمنی در آشپزخانه خود را ارتقا دهید.

پست قبلی

کامل ترین وسایل گرم کننده غذا

پست بعدی

ویژگی تجهیزات رستوران سیار

2 نظر درباره “باید و نبایدهای ایمنی آشپزخانه صنعتی

  1. ممنون واقعاٌ که این نکات خیلی مهمه، ممنون از محتوای خیلی خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که به دنبال آن هستید شروع به تایپ کنید.
سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید

بروزرسانی

به دلیل بروزرسانی وبسایت، فعلاً برای ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید

  • تلفن ثابت: 55574108 – 55574104
  • تلفن همراه: 09103939344